Wednesday, June 2, 2010

Hanya 1 antara 2..pilihlah..

Ramai orang tidak rasa bersalah bahkan bangga berkata "saya seorang muslim yg berfahaman nasionalis", saya tidak mengerti bagaimana kedua2 pegangan ini boleh bersama??? Apakah sumber ilhamnya al-Quran atau tulisan2 Jean-Jacques Rousseau.. apakah seorang manusia itu boleh menerima manusia yg berkata "saya kritistian-muslim"..atau "budha-muslim".. perlu diketahui bahawa Nasionalisme bukan semata2 teori masyarakat tetapi akidah.. pilih satu antara dua... Inna Deen na In Da Allahi Islam...

Nasionalisme telah membuang jauh persaudaraan Islam, ukhuwwah Islamiyyah serta persaudaraan insani/kemanusiaan dan menggantikannya dengan Asobiyyah bangsa, kenegerian dan budaya yang sempit. Tidakkah mereka tahu bahawa kita semua adalah adik beradik atau mungkin sepupu, dua pupu atau 5000 pupu.. Datuk kita Adam dan Nenek kita Hawa.. jadi perlukah diperjuangkan bangsa dengan asobiyyah yg sangat sempit jika kita semua bersaudara..

Jika kita ingin menaikkan atau melonjakkan pencapaian bangsa atau negara kita, rasanya tidak perlulah kita menggemburkan dan memainkan sentimen bahawa kita sedang diancam oleh bangsa lain, jika kita tidak sedar kita akan merempat di bumi sendiri..

Sentimen ini akan membawa kepada persaingan yang bersifat permusuhan dan bukannya persaingan yang sihat.. persaingan ini juga akan menyebabkan golongan yg lemah daripada satu2 bangsa tertindas dan tidak diberi keadilan sewajarnya..

Hal ini kerana orang melayu diajar yg cina musuh dan tidak perlu ditolong.. orang cina pula diajar yg melayu musuh kita dan jika mereka susah pun tak perlu tolong..

inilah bahana nasionalisme, cukuplah dengan Islam.. dalamnya ada cintakan tanah air, ada cintakan keluarga, ada cintakan bangsa.. tetapi cinta secara islam tidak mengajar kita memusuhi bangsa lain untuk maju.. bahkan cinta itu adalah cinta yg penuh toleransi atas semangat li taarafu(berkenal-kenalan)..

-mohd asri omar-

No comments:

Post a Comment